2011-04-09: Sander på sjukhus


Diabetes (som tyvärr både Sander och jag har) och magsjuka är inte en särskilt bra kombination, och igår kväll, när Sander inte fått behålla någon som helst näring på två dygn, blev det dags att åka in till sjukhus. Vid Norrtälje sjukhus blev han vidareslussad till Astrid Lindgrens barnsjukhus, där han omedelbart fick insulin- och näringsdropp. Detta gjorde som väntat nästan omedelbart susen, och Sander började omgående må bättre. Läkarna har dock beslutat att han och Jimmy får stanna på sjukhuset till imorgon, då kroppen var så slutkörd efter den närinsbrist samt den försurning (via ketoner) som tyvärr blir följden ganska så snabbt för en diabetiker vid sådana här tillstånd. Man mår oerhört dåligt av detta, och behandlas det inte ganska så omgående leder det faktiskt till att hjärnan bryts ner och förstörs. Det går dock tämligen lätt att häva en ketonförgiftning som INTE HAR GÅTT FÖR LÅNGT via intravenöst insulin och näringslösning, och det var alltså det som gjordes i detta fall. Mycket skönt att vår lilla kille mår bättre, och jag är glad och tacksam att läkarna beslutat att hellre behålla honom ett dygn för länge än ett dygn för kort!

Viola och jag har tillbringat större delen av dagen i soffan, då även vi är ganska så nergångna av denna väldigt intensiva och långdragna variant av vinterkräksjuka. För en liten stund sedan orkade vi i alla fall ta oss ut i trädgården och vårvädret en liten stund, vilket kändes jätteskönt, och jag passade på att ta lite bildbevis på att våren äntligen verkligen är på gång!



Luna på trappen utanför sovrummet.

 

Viola och Luna spanar efter Perla som for omkring som...

som... som en kalv på grönbete (?) i trädgården.

 

Den ENDA bilden jag lyckades fånga Perlas hela kropp på!

(Märks att vi inte orkat motionera de senaste dygnen...) ;-)

 

Alltså, vad är det MED hunden idag? Bäst att hålla ett ordentligt

tag i backen så man inte blir nersprungen... ser Gullan ut att tänka.

Bänken är dock inte Perlas verk, utan den är omkullblåst!

 

Gullan! Kom ner! Du kan ramla och göra dig illa!

 

Kan det bli mer vår än så här...?

 

Sist men inte minst: Coralls blomma.

Denna vackra julros slog ut för första gången samma dag

som Corall vandrade vidare till de evigt gröna ängarna.

För mig kommer den att få vara ett vackert minne av henne.

 

♥  ♥  ♥

 

 


Kommentarer
Postat av: Marie S

Vad skönt att Sander är på bättringsvägen:-). Och så klokt att läkarna behåller honom en dag extra. Hoppas ni får hem en busig och glad liten go Sander igen!

Krya på er allihopa och pussa på Perla och en kram till Luna oxå såklart!

Kram Marie

2011-04-09 @ 17:26:21
URL: http://mibisans.se
Postat av: Katarina Uggla

Har inte varit så flitig besökare på bloggen sista veckan då internet har krånglat hysteriskt. Finaste hästen Corall hade en mycket klok matte som lät henne bo kvar där hon kände igen sig. Jag förstår att det känns tungt för dig, de fyrfota vännerna är så fantastiska!! Jag är oxå gammal hästtjej men det är ett tag sedan jag red då barn tar all tid och alla pengar... Tyvärr så gör reumatismen att det är svårt med vissa moment i stallet... Skönt att Sander snart får komma hem, att vara på sjukhus är inte alltid så kul! Tror inte att jag kan åka till Västerås på söndag, min bil vill inte riktigt fungera. Scilla har noterat syrrans framfart i trädgården och är vederbörligen imponerad!!

Kram Nina( som nu ska på husvisning...)

2011-04-10 @ 14:44:48
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Olga Sandlund

Ibland hopar det sig i livet så det blir tufft ett tag. Jag tycker att det verkar som ni gör det bästa av situationen – går ner i varv för det är vad kroppen och själen behöver när livet bjuder på vändningar av oväntat slag. En gammal kär häst och vän måste avsluta sitt långa liv. En älskad pojke blir mycket sjuk. Skönt att han fått den bästa hjälpen!! Härliga bevis på vårens ankomst genom hundars och katters krumsprång, blommor som slår ut och liten Violaflicka mitt i alltihopa. Hoppas att hela er familj är samlade snart därhemma. Varmaste hälsningar Olga whippet-tanten

2011-04-11 @ 09:47:16
URL: http://tantolga.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0