2011-02-11: Insnöade...




Idag har jag inte varit på jobbet. Idag har Viola inte varit på dagis. Och idag har inte heller bilen varit längre bort från garaget än några meter. Varför det, kan man undra, så här en helt vanlig vardag? Jo, anleningen är att det har varit snöstorm sedan igår eftermiddag, och vi är helt enkelt insnöade...

Morgonen började med att min lärarkandidat Amanda ringde och berättade att hon inte skulle komma till jobbet, i och med att alla bussar från Uppsala till Norrtälje var inställda. Redan då började jag ana oråd, men beslutsam sa jag till mig själv (med min inre, uppenbarligen okloka, röst) att det här skulle nog ordna sig ändå. Jag var ju trots allt ute i god tid, och lite skottning har väl aldrig skadat någon?

Lite skottning var det, ja... Jo, pyttsan! När jag kom ut visade det sig att hela vår gata hade yrt igen, och var belagd med ett cirka 70 - 80 centimeter tjockt snötäcke. En normal och klok människa skulle vid denna syn ha insett det omöjliga i att med bil försöka ta sig till jobb och dagis, men tro inte att jag fattade naturens vink för det... Nej då, jag beslöt mig istället för att om jag bara lyckades skotta garageinfarten fri så skulle jag kunna få upp sådan fart på bilen att jag liksom skulle kunna "glida igenom" lagret av nysnö. Sagt och gjort, skottning av stora mängder snö blev det, och sedan tog jag fart - och TEORIN STÄMDE!!! Jag GLED faktiskt igenom nysnön  - i två, tre meter ungefär - och sedan var det stopp. TVÄRSTOPP. Bilen kom varken framåt eller bakåt, trots stor kämparglöd från min och Violas sida.

Tillslut insåg ändå till och med jag det hopplösa i situationen, inte bara i att komma till jobb och dagis, utan också i att överhuvudtaget kunna röra bilen ur fläcken. Enda möjliga räddningen i detta läge var helt klart att försöka skotta undan den snö som uppenbarligen packat in hjulen. Motvilligt öppnade jag bildörren - i den bästa av världar, ja... För i den verkliga världen var det så mycket snö att inte heller bildörren gick att få upp! Gissa om jag kände mig minst sagt fånig (och TOTALT osmidig!) när jag fick krypa ut genom bilrutan... Vet inte om grannarna såg mig, men i så fall har jag helt klart bjudit dem på ett riktigt gott skratt som de antagligen sent ska glömma! Väl ute ur bilen var det "bara" att skotta fram den,  först så att jag kunde öppna dörrren (för att kunna dra upp rutan till det nu ganska snöfyllda fordonet) och så att jag så småningom kunde få loss åbäket och vackert ställa in det i garaget igen.

Behöver jag säga att jag inte tänker sätta min fot längre utanför dörren än nödvändigt resten av denna dag...?


Någon mer som längtar efter att detta är vad

som ska möta en när man slår upp dörren...?



 


Kommentarer
Postat av: Marie S

Haha,

ursäkta att jag skrattar Carin, men jag kan se hela scenariot framför mina ögon:-).

Jag måste tillstå att du verkligen gjorde ett mycket tappert försök, så du avgår striden mot snön med äran och hedern i behåll - helt klart!

Ja - nog längtar man efter sommar nu, och jag tycker bilden talar sitt tydliga språk att det är då både vi tvåbenta och dom fyrbenta vännerna trivs som allra allra bäst!

Kram Marie och Whippet-gänget

2011-02-11 @ 17:23:35
URL: http://mibisans.se
Postat av: Katarina Uggla

Snacka om att jag känner igen mig själv!! Jag blir precis likadan- det SKA gå!! Denna inställning har iochförsig lett till att jag klarat ut ett antal prekära situationer där bil och snö varit inblandade. Jag har dock aldrig behövt ta fönstervägen ut!!! Det måste ha sett helt underbart ut och denna inre syn ska jag bära med mig idag för att på så sätt hålla humöret på topp!! Tack!!

Många kramar från Nina( och Scilla, som gillar all snö!)

2011-02-12 @ 09:23:31
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Olga Sandlund

Håller med övriga – man ser bilden framför sig och den framkallar fniss av någon anledning. Ibland får man ge sig för vädrets krafter och jag tror att det bara är av godo. Skönt att se bilder från sommar som en påminnelse att någon gång i forntiden fanns sommar och tänk om…tänk om det blir en sommar i år också!! Ute är för tillfället 15 grader kallt och en helt fantastisk landskap klätt rimfrost. Burr!! Inga hundar är sugna på promenad.

Varma hälsningar Olga och tre frusna damer och en varm herre Harry

2011-02-13 @ 09:52:06
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Egen kommentar

Glad att kunna bjuda på ett skratt, situationen var faktiskt (i efterhand) minst sagt dråplig... ;-)

Kram från Carin!

2011-02-13 @ 11:38:12
URL: http://springpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0