2011-06-10: Till mina allra finaste studenters ära...


I fyra års tid har jag väntat, och så idag hände det äntligen. När vi flyttade in i vårt hus (för fyra år sedan då alltså) fanns det ett stort, stort, STORT buskage av taggbuskar och sly framför vårt hus, som faktiskt var så högt att man inte kunde se ut från balkongen. Dessa röjde jag själv bort för hand, och längst, längst in bland alla taggbuskar fann jag - några enstaka pionblad. Jag gissar att dessa en gång i tiden ståtade i full prakt framför huset, och nu kämpade de för att överhuvudtaget hålla sig vid liv. Jag var mycket tveksam om bladen skulle ha någon chans att överhuvudtaget överleva en flytt, men jag ville ändå ge denna ihärdiga planta en chans.

Första sommaren såg det väldigt tveksamt ut om pionen skulle överleva sin nya placering, men redan andra sommaren hade den återhämtat sig betydligt. Men blommorna, de fick jag vänta på en avsevärt längre tid - närmare bestämt till dags dato. Men jag kan lova att jag pnte blev besviken! Det visade sig att pionen var den allra ljuvligaste skönhet, en ädel och makalöst väldoftande näckrospion. Och jag är alldeles, alldeles övertygad om att pionen, den har väntat på att slå ut på just denna dag, då mina allra, allra  finaste studenter (jaa, ni vet nog vilka ni är, kära målare, och även några speciella elkillar!) har tagit sin examen. Och här min kära klass, får ni också det tal som ni efterlyste i onsdag, om nu än i skriftlig form: Den allra, allra vackraste blomman väntade i fyra år för att hedra er på er speciella dag. Det vill jag också göra.




Till mina allra finaste studenters ära...




... slog den allra vackraste pionen äntligen ut.




Här sitter en annan vacker liten blomma framför den första blomman!




Och ännu en sitter framför rabatten!




Och så klart de allra, allra finaste blommorna av dem alla...




Inte att förglömma: Det är inte bara studenterna som har haft
avslutning; igår njöt jag och Viola av Sanders avslutning i kyrkan.




På plats i kyrkbänken!




Avslutningsklädd...




... för att fira tillsammans med Sander och barnens gudmor Madeleine.
Visst är det en vacker bild när hon står och lagar mat i kvällssolen?
Underbart gott blev det dessutom, pasta med färska musslor!




Några sista ord till mina kära studenter:


Tack för att jag har fått lära känna er,

och fått ta del av all den glädje och värme ni alltid delat med er av.

Jag kommer att sakna er väldigt, väldigt mycket.




Kommentarer
Postat av: Alexandra

Åå, Carin! Jag gråter! Du är så himla underbar och jag kommer sakna dig så otroligt mycket!

Tack för allt! För den glädje du givit oss, och även för att du hjälpt mig så mycket. Uppskattar det verkligen! Du är den bästa läraren jag någonsin har haft! Och jag garanterar att jag inte är den enda som känner så. Du betyder mycket för mig! Tack än en gång för allt! Kommer aldrig glömma dig, Du vackra, underbara, snälla, fantastiska, bästa Carin! <3

2011-06-11 @ 00:55:10
URL: http://alexandradanneil.blogg.se/
Postat av: Camilla

Åh, fina bästa Carin! Du är så gullig! Världens finaste lärare, blev rörd av dessa fina ord. Jag kommer aldrig, aldrig ALDRIG att glömma dig. Som dig borde alla vara, alla borde sprida glädje till andra med sitt leende och skratt. Det kan omöjligt finnas någon som inte tycker om dig, isåfall så är det avundsjuka på ditt fina jag! Jag älskar dig, fina Carin! Du är bäst, glöm aldrig det! <3

2011-06-11 @ 19:46:16
URL: http://cjamilla.blogg.se/
Postat av: Mathilda

… och tänk att jag fick vänta så länge, alla dessa skolår, innan jag fick möta dig! Men som man säger, den som väntar på något gott… men hade så gärna velat lära känna sig tidigare, du är den bästa läraren som jag har haft. Tack för allt Carin! <3

2011-06-11 @ 20:02:51
Postat av: Olga Sandlund

Underbar blomma i rabatten! Så fint med skolavslutning och högtidligt och nästan alltid lite vemodigt. Avgångsklassen innebär en separation från några man lärt känna och sett utvecklas under lång tid. Vemod och glädje går verkligen hand i hand en sådan gång. Vilken fantastisk bild på Sander i Kyrkbänken och Viola examensklädd är så söt!! Blåbären är verkligen lika som bär. Ha det gott! Hälsningar Olga

2011-06-12 @ 00:44:55
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Marie Sandberg

Kära Carin,

Jag blir uppriktigt rörd över att läsa dina vackra ord om dina elever och att sedan läsa deras kommentarer - ja, då kom tårarna trillandes nerför min kind!

Det är precis exakt det intryck jag fick av Dig och din familj när ni ville köpa Perla som valp av mig! En härlig, varm, känslosam familj som man bara älskar med en gång!

Jag är säker på att Dina elever och Du kommer återses snart igen och tänk vad underbart för dom att ha haft en så underbar lärare som dig Carin. Det är verkligen inte alla förunnat!

Stora kramen

Marie och Whippet-ligan

2011-06-12 @ 21:45:33
URL: http://mibisans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0