2010-12-01: En råtta i sovrummet


Innan vi efter lång längtan äntligen blev med Whippet kunde det hända att jag fick höra kommentarer i stil med "Varför vill ni ha just en Whippet? De ser ju ut som stora råttor!" För dessa uttalanden har jag absolut NADA förståelse, och samtliga personer som har haft äran att lära känna Perla har också svalt sina uttalanden med både hull och hår, och helt fallit för rasens såväl fysiska som mentala skönhet. Men nu börjar jag undra om det kanske ändå ligger något i den där rådistanken?

Alltså, missförstå mig rätt: Jag tycker ABSOLUT inte att Whippar ser ut som förväxta råttor, utan det är snarare  deras beteende som jag är ute och fiskar efter. Så här var det: För en stund sedan frågade jag Perla om hon inte tyckte att vi skulle gå och lägga oss (och jaa, det gör jag varje kväll, och varje kväll svarar hon med att först lägga huvudet på sned och sedan gå ner för trappen till vårt sovrum, där hon sedan lägger sig i sängen och väntar tills jag är klar med tandborstning och allehanda bestyr - sedan tar vi gemensmt vår kvällsrunda i barnens rum och kollar att allt är som det ska). Så långt allt väl, Perla gick som vanligt ner till sovrummet för att invänta mig - trodde jag, ja. Tills jag hörde upprepande knapringar från sovrummet...

Jag kan säga att jag hann fundera både en och två gånger på vägen nerför trappen, men synen som mötte mig var jag ändå knappast förberedd på: Det visade sig att Perla just ikväll hade förnattat barnen istället för att invänta mig, och på vägen till Sanders säng hade hon, uppenbarligen till sin stora lycka, hittat en av alla de sagohistorier som Sander skriver på och ritar bilder till. Denna hade hon greppat och tagit med sig till sängen och, mycket skickligt och till synes ganska systematiskt, spintat upp i hundratals (utan överdrift!) små, små bitar, som hon hade spridit ut över precis HELA sängen, så väl under som ovanpå täckena. Ni må tro att hon såg stolt ut när jag kom ner till henne!

Så nu tror jag att jag vet vad rådisryktet kommer från när det gäller Whippar -  det bara måste vara deras inre gnagare som man syftar på... ;-)


Perla sitter och funderar ut gnagarplaner

(även om jag inte visste det när kortet togs).

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

En inre gnagare?? Ja jag tro´rt. Jag kan påminna mig om dylika hyss i vårt hus med whippets.



Perla är en extraorinärt söt gnagare på både insidan och utsidan kan jag tycka. Hälsa den lilla gulliga från Märta-Mai en kollega uti Motala.



Hälsningar Olga

2010-12-02 @ 15:49:28
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Katarina Uggla

Jo jo minsann, gnagararbeten passar whipparna alldeles utmärkt,det har vi märkt. Scilla demolerar med stor framgång pinnar och toarullar. Och eftersom katterna jagar henne ibland så borde hon kanske ha en lätt anstrykning av gnagardoft... Snyggt halsband förresten!!

Kramar från syrrans familj

2010-12-02 @ 18:23:08
URL: http://misscurlysue.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0