2010-11-05: Lyckad träning med Diesel


I tisdags tog vi tag i det som inte fungerade så himla bra i söndags, nämligen inkallning från fruktansvärt rolig valp-/unghundslek. Både jag och Diesels matte Mija var beredda på ett ordentligt "arbetspass", men vad hände? Jo, allt fungerade helt fantastiskt bra! Inte ens på lååångt avstånd (gissningsvis en si sådär 60 meter) och under inflytande av en helt fantastiskt mysig och geggig lerpöl, så tvekade Perla det minsta att komma som en raket när jag ropade!

Jag har naturligtvis funderat en hel del på vad som gjorde att det funkade så bra denna gång jämfört med i söndags, och jag har ett antal idéer: det skulle kunna vara så att jag har befäst att det INTE är OK att strunta i matte (för jag blev rätt grinig här om dagen då damen inte lyssnade ordentligt), eller jag kan ha känt mig osäker/inte riktigt betett mig som vanligt då vår jätteduktiga instruktör Jenny var med, eller så hade helt enkelt både jag och Perla en ofokuserad dag i söndags. Eller så var det en kombination av damtliga anledningar. Sanningen är att jag inte med säkerhet vet vad det beror på att det mesta nu fungerar klanderfritt igen, men det är väl bara att glädjas åt framstegen!

Jag kan också berätta att Perla har lärt sig att gå lös bredvid mig (med ett avstånd på cirka en meter ifrån mig), och helt enkelt hålla fokus på var jag befinner mig och se till att hon följer mig. Vi använder samma kommando som när hon går i koppel i mitt tempo utan att dra (vilket hon är kanonduktig på!), nämligen sakta. Man kan säga att det är en liten friare variant av kommandot fot. Hur som helst är jag mäkta imponerad av och stolt över Perla - när detta kommando ges är det verkligen jättefokus på mig från hennes sida! Hon följer mig kanonfint helt utan koppel, och det känns helt fantastiskt (både för mig och Perla tror jag), och det känns som om vår kontakt  helt enkelt har tagit ytterligare ett kliv framåt.


Perla gör det inövade "cirkustricket" Goddag, goddag.

(Tror att det kan bli en succé på kommande barnkalas!)

 

Träningskompisen Diesel med matte Mija.

 

Slutligen världens sötaste Viola, som har fotat sig själv!

 

 

Glöm nu inte att rösta på vår egen

Rospiggs-Idol; Minnah!

Och framför allt:

Ha en riktigt trevlig kväll!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0