2010-09-06: Igår var vi på valpkurs!


Ja, igår var det så äntligen dags för den efterlängtade valpkursen. Vi var bara fyra "ekipage" (vilket var väldigt bra då vi alla hann få väldigt mycket uppmärksamhet av Jenny, som leder kursen). De deltagande hundarna var en Tollaretik på sex månader som hette Lotus, en underbart söt Labrador-han-valp som jag inte minns varken namn eller exakt ålder på (men jag skulle gissa på en så där tre-fyra månader) och ytterligare en han-valp på bara tio veckor. Han var verkligen URSÖT, men jag kommer inte ens ihåg att jag hörde namnet på rasen. (Det gjorde jag dock garanterat, för alla ägare började med att presentera sig och sin hund, men man var rätt om sig och kring sig i början, och inte 100% fokuserad på presentationerna.) Och så var så klart även vår kursledares hund som också hette Pärla (!), fast med "ä", med. Jag ror att hon var en jaktlabrador.

Kursen började med att vi fick sitta på sittdynor i gräset och lägga hundarna på rygg i vårt knä för att träna undergivenhet. Övningen genomfördes med mycket varierande förtjusning från hundarnas sida; Perla var dock helt med på noterna och låg otroligt avslappnad i mitt knä. Därefter fick vi visa kommandot "sitt", och vi gick igenom att kommandot faktiskt ska gälla tills annat kommando ges, vilket jag genast kan erkänna att jag inte har tänkt på. Så från och med nu är det sitt - godbit - och sedan kommandot "hopp och lek "som gäller för att lösa Perla från kommandot "sitt".

Efter detta fick hundarna bekanta sig två och två i taget, och Perla visade ett strålande exempel på leken "hare" som vi tidigare gått igenom. (Det vill säga en hund agerar hare och den andra jagar.) I detta fall avsaknades dock den som jagade, för den andra valpen blev alldeles förvirrad av Perlas snabba fart! Roligast var dock att se de andra mänskliga deltagarnas miner, inklusive kursledarens, som efter ett tag kommenterade att "Jaa, whippets är ju en av världens snabbaste hundraser...". Efter detta fick vi träna kommandot "nej" (för Perlas del "app, app"). Detta funkade helbra då vi tränat en hel del på precis samma sätt som vi gjorde vid kurstillfället.

Då vi var klara med den praktiska delen av kurstillfället så blev det en timmes teori med kaffe. Där gick vi igenom vad vi tränat på (att kommando gäller tills hunden är löst från detta, att inte tjata in kommandon, att inte använda för mycket nej i onödan, att ge hunden lagom stora utmaningar, att hunden tänker i bilder, och läxan tills nästa gång). Sammanfattningsvis kan jag säga att det var väldigt roligt och klart nyttigt att gå på kurs! Och just det, en sak till fick vi lära oss: OM man har någon plan på att i framtiden tävla något med sin hund så är det vänster sida man ska ha hunden på - nyttigt för mig att genast tänka om, då jag automatiskt har Perla på höger sida! :-)

Tyvärr var jag så inne på träningen igår att jag helt glömde bort att fota (ska försöka komma ihåg det nästa söndag!), så därför blir det bara lite höstkort på Perla i trädgården istället. I´m sorry!


Så här trött var Perla idag efter valpkursen...

(Nä då, hon var först riktigt aktiv - se bilderna nedan!)

 

Favoritbollen - att en boll kan ha så många hål (efter sylvassa

Perla-tänder), men ändå hålla ihop, är ett rent under! ;-)

 

Å en fågel! Undrar om jag kan komma åt den om jag hoppar riktigt högt!?

 

Perla spanar i fjärran... Kanske var det något som rörde sig där borta!?

 

Och blir så småningom om så himla trött och avslappnad.

Apropå något helt annat, nämligen pälsfärgen blå:

tycker att detta foto illustrerar rätt bra varför färgen kallas så. :-)

 

Ha det så bra hälsar Perla!

(Som snart är lika lärd som hunden på bilden!)

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Marie S

Härligt med nya utmaningar för lilla söta Perla! Lycka till nu på kursen, och det ska bli jättekul att följa er framfart med allt ni får lära er!

Kram Marie och "Mibisanar-ligan"

2010-09-07 @ 13:50:52
URL: http://mibisans.blogg.se/
Postat av: Scilla med matte

Hallå syster fladdermusöra! Min matte har oxå tänkt gå en valpkurs, vi får se om det finns plats för oss.Katterna får inte följa med då, Stålis skulle förmodligen skrämma slag på alla valparna.Har börjat med lite kapplöpningsträning och som du säkert förstår så går det undan ordentligt!!! Vi kanske ses i vår på gammelmattes valpträff?

Många svansviftningar från södermanland

2010-09-07 @ 21:07:37
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Egen kommentar

Tack Marie, vi har ju redan lyckats impa på de andra deltagarna med vår fart i alla fall... ;-)



Och till syster Scilla: Du kan lita på att vi kommer att ses på gammelmattes valpträff! Då kanske våra mattar också kan få träffa varandra, och diskutera vilka oerhört charmanta, vackra och trevliga individer vi är... Och så får jag ju äntligen lite värdigt motstånd i mina sprint-raider! ;-)



Kramar från Perla med familj!

2010-09-07 @ 21:21:34
URL: http://springpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0