2011-02-05: Borta bra, men hemma bäst...


Har precis kommit hem från ytterligare en tjänsteresa, denna gång till Finland, där vi studerade det finska skolsystemet. Finland har nämligen i upprepade undersökningar visat sig uppnå mycket goda kunskapsresultat, medan Sverige tyvärr har en sjunkande trend gällande detsamma. Mycket spännande och intressent var det, och de största skillnaderna skulle jag i korthet vilja presentera som längre skoldagar, hårdare disciplin, och strängare syn på studiebidrag - för den elev som misslyckats med 25% eller mer av studierna dras studiebidraget helt sonika in. Vad man sedan ska tycka om detta är upp till var och en...

Även om det naturligtvis var mycket intressant att få förmånen att besöka Finland och se deras skolsystem, så ska jag inte sticka under stol med att jag tyckte att det var riktigt, riktigt skönt att komma hem. Under den senaste månaden har det varit väldigt mycket farande och flängande hit och dit för min del, och nu ser jag fram emot en tid av skön hemmavaro med familjen. Naturligtvis har jag köpt med mig små presenter till barnen vid varje resa (både för att jag naturligtvis själv finner stor glädje i det och för att det ska vara lite lättare att mamma är bortrest), och denna gång blev det även en liten present till Perla. Det var alldeles ljuvligt fuchsiafärgat  halsband med tuffa runda nitar, och det hade ovanligt nog dessutom en helt överkomlig prislapp. Självklart slog jag till! :-) Till Sander och Viola blev det tröjor (samt en Hello Kitty-kopp till Viola), och till Jimmy blev det ljuvligt god vit choklad med blåbärsbitar i. Jag tror att samtliga familjemedlemmar var ganska nölja med presenterna, även om Perla nog sneglade rätt längtansfullt mot Jimmys godis... ;-)



Söt...

 

... och glad!

 

♥ Rosa ligan

 

- det är riktigt sant det!!!



Kommentarer
Postat av: Marie S

OJ - vad du reser Carin:-). Ordspråket "Borta bra men hemma bäst" känns som att det känns igen lite grann:-). Vilket superfint halsband du köpt till Perla! Bara lite nyfiken.. Hur många halsband har hon nu lilla gumman?

Kramar i massor från uppfödarmatte coh fyrbenta släkten hemmavid

2011-02-05 @ 23:05:18
URL: http://mibisans.se
Postat av: Egen kommentar

Jaa det har varit väldigt mycket farande ett tag, det är precis som att allt har klumpat ihop sig under en och samma period - tänk att det ofta blir så... Konstigt...

Antalet halsband uppgår nu till elva stycken. Lite pinsamt känns det att erkänna det, men hur är det nu man säger? "Kärt barn har många halsband", eller något liknande...? ;-)

Många kramar från Carin och Perla!

2011-02-06 @ 12:29:39
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Cissi

Oj vad snyggt det blev med halsbandet!!!

Kram!

2011-02-07 @ 12:27:52
Postat av: Katarina Uggla

Vi har en rosa liga här hemma oxå!! Just nu ligger den i soffan, lillmatte med feber och Scilla som sällskap under en rosa filt... Vi ligger verkligen i lä här hemma vad gäller antal halsband till hunden men jag tycker nog att hennes spetstrosor är värda åtminstone tre-fyra halsband!! Jag ska absolut köpa ett riktigt snyggt halsband till ettårsdagen. Vad ska Perla få??

Kram Nina och Scilla

2011-02-09 @ 12:04:43
URL: http://misscurlysue.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0