2010-07-06: Liten blir stor... (och en del annat).


För några dagar sedan skickade Perlas uppfödare (eller rättare än sagt gammelmatte, då hon inte gillar epitetet uppfödare ;-)) Marie Sandberg några bilder på Perla när hon var i stort sett nyfödd. Det är nu lite drygt fyra månader sedan, och det är helt otroligt vad som hänt på denna tid! Perla väger nu 8,3 kilo, och det är bara att titta på bilderna nedan för att se den oerhört tydliga storleksskillnaden...




Perla då...




... och Perla nu!


Redan första gången jag såg Perla på de individuella bilderna så började jag drömma om att det var just hon som skulle få bli just våran valp, och jag kommer aldrig att glömma vad glad jag blev när jag fick mejlet från Marie där hon skrev att hon nu hade namngett valparna. (Det var nämligen redan klart att Marie skulle behålla den valp som skulle få namnet Mibisan´s Miss Blue Diamond, och att vi skulle få den med namnet Mibisan´s Miss Spring Pearl - fast vi visste ju inte då vilken valp som skulle få vilket namn, det bestämde ju Marie utifrån vilken valp som var tänkt att stanna hos henne och vilken som var tänkt att få bli en del av vår familj.) Hur som helst, när jag fick detta mejl om att namnen nu var "placerade" på valparna så kan jag erkänna att det var med STOR spänning jag kikade på Maries blogg - för att se att vi skulle få hem den lilla valp som vi fastnat så alldeles extra för! (Det bör också nämnas att Marie visste att vi väldigt, väldigt gärna ville ha just den lilla gosing som ju blev vår Perla, och jag hoppas och tror att hon vet vad otroligt glada vi blev över att hon valde ut just henne till oss.)                    
Det känns som om händelsen ovan skedde för väldigt länge sedan i dagsläget, då Perla nu har blivit en alldeles självklar del av familjen: igår åkte vi till exempel till Stockholm en sväng, och då fick Perla vara hos barnens farbror Don och hans hund Nalle under tiden (vilket gick superbra - Perla har nog sällan lekt så mycket under en dag...) - men OJ vad vi tyckte att Perla fattades bara under den stunden!!! Lite sjukt kanske, men så var det i alla fall! :-)                   

I övrigt har jag och Perla haft en lugn och skön (om än lite tom) dag idag, för barnen är ute hos mormor och morfar på deras sommarställe i några dagar. Det är jätteskönt för dem att få komma ut i ytterskärgården när det är så här varmt, och det är faktiskt ganska skönt för mig som mamma att få lite egentid här hemma också, även om jag självklart saknar dem oerhört.

Och just det; apropå marsvinsburen: Den är ihopbyggd och klar, och marsvinen (Smulan och Syrran) trivs alldeles utmärkt, men jag hart sällan sett en bur av så oerhört dålig kvalité. Samtliga "ihopsättningar" av träet är häftade istället för skruvade, och jag förstår precis varför: träet är nämligen så torrt och skört att det spricker om man försöker sig på att så mycket som att bara närma sig det med en skruv...  För en sommar håller den dock förhoppningsvis, men nästa sommar blir det nog till att bygga en egen variant istället. (Därav bristen på foton, jag orkade inte riktigt fota då jag var rätt besviken på buren.)                                                                   


Så till något roligare: som det kanske har framgått är jag ett stort fan av fina halsband till Perla, och jag har nu beställt ett specialtillverkat läderhalsband till henne från en firma som heter P´etiquette i Storbrittanien. Jag tror att hon kommer att bli SÅ fin i sitt halsband (för en skönhet klär ju i allt, eller hur?)! Perlas halsband kommer dock att ha en annorlunda form än det på bilden (det kommer att vara bredare på mitten och smalna av åt spännet till).             






Ha nu en riktigt fortsatt fin sommarkväll!



Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

Vilken sötnos hon är lilla Perla!! Klart att hon ska ha fina halsband som klär henne – den prinsessan som hon är.



Ni fick den hund som gick in i era hjärtan och Perla har nog fått den familj som får hennes hjärta att jubla. Jag blir glad av att läsa om er kärlek till Perla. Jag tror jag förstår vad ni känner för henne för jag har tre whippet själv och de ger mig "glädjeduschar" varje dag. Varma hälsningar Tantolga i Motala

2010-07-06 @ 23:21:24
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Cissi

Naaa, så söt hon var (och är såklart!) Kram!

2010-07-07 @ 18:23:06
Postat av: Marie S

Går ju bara inte att förneka att Perla är världens sötaste Perla född här hemma i mitt lilla enkla, men kärleksfulla hem:-))). Och idag föddes ju ytterligare sju stycken fantastiska valpar här hemma, och jag hoppas allihopa får en lika fina och kärleksfulla familjer som Perla och syskonen har fått framöver:-). Kan inte slita mig från valpsängen, utan lär nog sitta uppe och titta på "grynen" långt långt fram på småtimmarna!

Kramis från gammelmatte!

2010-07-08 @ 00:03:28
URL: http://mibisans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0