2010-06-08: Allergisk reaktion!!!


Perla har fått en allergisk/överkänslig reaktion mot sitt fästinghalsband. Riktigt, riktigt mycket kliade det när hon hade haft halsbandet några timmar, och inte ville det ge med sig trots att jag tvättade henne noggrannt efteråt. Det var riktigt synd om vår lilla tjej ett tag...

Nu blir det att prova något annat fästingmedel, jag vet inte vad än, men imorgon ska jag kolla på apoteket. Tips motttages tacksamt, för fästingmedel behöver hon ju dessvärre ha, då vi (tyvärr) bor i ett av Sveriges fästingtätaste områden.





DET HÄR ska sommaren innebära, inte klåda!!!


Perla mår i alla fall bra igen, hoppas nu bara att nästa fästingmedel funkar bättre...


Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

Hej! Så synd att Perla reagerade så starkt på fästinghalsbandet. Veterinärerna rekommenderar ju dessa supergiftiga halsband. Min erfarenhet är att det är mycket vanligt med olika reaktioner hos hundar, kramper t ex. Jag har en hund som inte verkar reagera alls. Jag har provat bärnstenshalsband på Greta och jag tyckte hon hade mindre fästingar då men en och annan fastnade tyvärr. Hur mycket man än kollar så händer det att det sitter en rackare där ändå. Fästingar är verkligen en sommarplåga. Det är ju på sommaren man vill ligga i gräset och bara må eller strosa runt i det gröna. Just nu kör jag med "fästingkollen" som metod på mina whippets men har beställt flera bärnstenshalsband.Jag tänker ge bärnstenen en chans till. Varma sommarhälsningar Tantolga i Motala

2010-06-08 @ 23:07:15
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Hejsan Carin,

Jag har så dåligt samvete för att jag inte varnade dig för dom här halsbanden..... Många hundar får allergiska reaktioner och själv använder jag ingenting sånt på mina egna vovvar.

Vet att det finns några som köpt "Bärnstenshalsband" till sina Whippar. Ser ut som ett smycke (vilket det väl egentligen är oxå), men det sägs att Bärnsten ska få fästingarna att vika hädan... Några har sagt till mig att dom faktiskt tycker att det fungerar. Vet inte vad halsbanden kostar, men det kan ju vara värt att prova kanske. Det är ju garanterat fritt från gift i alla fall.

Kramis till Perla och hela familjen från mig och vovvarna hemmavid!



PS. Snart kommer syster Scilla's matte Nina att börja blogga oxå:-)). Återkommer med adressent till hennes blogg när hon kommit igång.

2010-06-09 @ 21:22:53
Postat av: Egen kommentar

Tack för tipsen Olga och Marie! Ska kolla upp bärnstenshalsbanden. Har också hört att extra B-vitamin kan hjälpa - känner ni till något om det?

Och Marie: ha INTE dåligt samvete! Däremot är jag lite sur på Apoteket, för jag frågade nämligen om det inte var risk för biverkningar, men det var EXTREMT ovanligt sa de. Det verkar inte precis så nu när jag har läst på lite mer...

Kramar från Carin!

2010-06-10 @ 14:50:29
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Marie igen

Tyvärr är det väl som så att Apotekspersonalen helt enkelt inte har tillräckligt med kunskap om det här med hundar och "medikamenter" av olika slag. Men jag borde verkligen ha tänkt på att berätta för er om halsbanden. Jag känner ju till så många hundar (olika raser) som drabbats, den ena värre än den andra. Perla fick tack och lov inga allvarligare symptom, även om det är jobbigt med klåda som hon fick. Men även yrsel, problem med balanssinnet och dylika ting hör till vanligheterna dessvärre.

Kram marie

2010-06-10 @ 17:07:58
URL: http://mibisans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0