2010-10-13: Träning på ängen


I söndags var det som vanligt valpkurs, och naturligtvis såg jag till att inte missa detta för allt smör i Småland. Däremot fick Perla avstå detta träningstillfälle, då jag inte tyckta att det kändes snällt mot henne att släpa iväg henne så fort hon kommit hem. (Hon bodde ju hos farmor Monica medan vi var i Tunisien.) Hur som helst, under tillfället tränades mycket lös lydnad, så väl att följa matte/husse runt allehanda frestelser, så som matskålar och lekkompisar som att komma på inkallning trots att valparna var mitt inne i en rolig aktivitet - och faktum var att det nog var riktigt nyttigt att vara med en gång UTAN hund, för oj vad jag kunde koncentrera mig på att iaktta de andra istället!

Dagens läxa blev att öva inkallning under störning (gärna från något valpen är riktigt intresserad av att göra), att träna att gå i koppel utan att dra, samt att följa husse/matte trots olika frestelser. Vi blev helt enkelt uppmanade att söka upp svårigheter (av lagom grad) och med lös hund alternativt hund i lina och försöka se till att valpen TROTS allt detta lyssnar på oss "förare". Och idag har jag och Perla gjort just detta!

Dagens övningar bestod i att Perla fick gå lös (med lina) nedanför vår slalombacke, där det är riktigt öppen ängsmark, och många hundar och människor motionerar där. Vi försökte utsätta oss för allehanda svårigheter; vi gick förbi barn som lekte, joggare som (så klart) joggade, och vi följde till och med efter andra hundekipage - och Perla skötte sig HELT perfekt hela tiden! Hon vek aldrig mer än fem meter från min sida, även när jag SPRANG så anpassade hon helt självmant sig efter mitt tempo (TROTS att hon tyckte att det var så himla roligt!), hon gick i den riktning jag visade med arm och röst och kom som ett skott vid inkallning. Jag kan säga att jag var så stolt, så stolt. Just idag var ingen utmaning för stor, Perlas största önskan var helt klart att få följa mig. Vår duktiga, duktiga lilla tjej! :-)


Sander och Perla gosas efter lyckad träning!

 


Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

Jag tror att Perla vet att du är så stolt över henne. Hon ser ut att ha gott självförtroende. Tänk att hon är så duktig i "vardagslydnad" och det blir hon inte helt utav sig själv tror jag mig veta. Det verkar dock vara gott gry i henne och hennes syskon.



Grattis till ert fina resultat från kursen och ert eget arbete.

Hälsningar Olga i Motala

2010-10-15 @ 23:54:27
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Egen kommentar

Tackar, Olga!



Ja, det är sannerligen gott gry i Perla i alla fall - tror faktikt inte att det är möjligt att hitta en hund som är mer positiv och samarbetsvillig än hon! :-)



Varma hälsningar från Carin!

2010-10-16 @ 16:10:46
URL: http://springpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0