2010-09-12: Valpkurs, tillfälle numero dos


Jaha, så har vi då varit på vårt andra kurstillfälle på valpkursen. Det känns som om vi gick igenom MASSOR idag (vilket vi nog också gjorde) och att hjärnan inte riktigt hunnit smälta all information ännu. Bland annat fick vi öva stanna (vilket faktiskt gick kanonbra) och att föra respektive hund i en cirkel runt de andra deltagarna, utan att hunden i fråga fick gå fram och hälsa på de andra. Detta skulle ske utan koppel, och vi fick öva på att inte "missbruka" kommandot hit eller kom hit, utan istället använda kommandot häråt och vissa riktning med armen. Detta funkade, hör och häpna, otroligt bra! Perla, som ju verkligen ÄLSKAR andra hundar och människor, följde mig utan att försöka hälsa på de andra! Vårt enda problem var då vi var framme vid vår plats igen, och Perla fick vittring på en oerhört intressant kisspöl. Hon valde då att ignorera mig, och jag fick reda på att jag måste vara tydligare i mitt nej samt snabbare direkt efter nejet erbjuda ett alternativ, det vill säga kom hit eller häråt eller vilket kommando det nu är frågan om.

Sammanfattningsvis kan sägas att det känns som att kurstillfället idag bjöd på massor av vettiga lärdomar och tankar, men att det nu måste få smälta lite inne i huvudet innan det kan utnyttjas till fullo! Idag kom jag dessutom ihåg att ta några kort, så här kommer nu bilder på alla kursdeltagare!


Vår trevliga kursledare Jenny, med en av sina jaktlabradorer.

(Dock ej "den andra" Pärla denna gång!)

 

Flatcoated Retrievertiken Lotus, sex månader.

 

Labradorhanen Casper, fjorton veckor.

 

Herdehunden Diezel, elva veckor.

 

Stina  - jag minns tyvärr inte vad hon var för ras,

bara att hon var en fem månader gammal fågelhund.

 

Och sist men inte minst, Perla så klart! Denna bild är dock tagen vid ett annat

tillfälle, då det av förklarliga själ var väldigt svårt att ta kort på oss själva.

 

Nu är det dags för mig att gå och lägga mig och kurera mig

(och ta ett gäng av ovanstående)!

(Är egentligen rätt hängig, men vad ignorerar man inte för att få gå på vapkurs!?) :-)

 


Kommentarer
Postat av: Olga Sandlund

Hallå där! Låtersom jättevettiga kunskaper på valpkursen. Att det går så bra för Perla i momenten du beskrev beror på ert tidigare "kontaktarbete" det är jag övertygad om.



Krya på dig.

Hälsningar

Tantolga

2010-09-12 @ 20:54:34
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Carin

Hej Olga! Jaa, jag tycker också att kunskaperna känns vettiga och "rätt" i mitt sätt "att tänka hund" om du förstår hur jag menar. Jenny är framförallt väldigt pedagogisk och trevlig mot både hundar och människor, och det tycker jag är oerhört viktigt!

Varma hälsningar från Carin!

2010-09-17 @ 21:26:35
URL: http://springpearl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0