2011-03-08: Får jag presentera...


... familjens nya medlem och Perlas blivande lillasyster; "Lilla Blå"!!! Äntligen är det klart, vi kommer att få en liten whippet till i familjen! Tösen, som går under arbetsnamnet Lilla Blå, kommer från Kennel Skarnbro i Edsbro, och hon kommer att samägas av oss tillsammans med hennes nuvarande matte och uppfödare Lena Gustafsson (vi kommer alltså att vara halvfodervärdar). JÄTTESPÄNNANDE tycker vi att det är, inte minst att om allt går som det ska så ska ju denna lilla voffsing så småningom få en egen kull med valpar hos Lena, och jag ser det som en jätttechans att få vara med om detta och lära mig mer!


"Lilla Blå" är på bilden fyra och en halv vecka gammal

- någon som tycker att hon är lik världens bästa Perla...?

 

Sedan MÅSTE jag be er som läser detta om hjälp: Vi har SÅ svårt att komma på ett passande vardagsnamn (sitt riktiga namn har hon redan fått, men det vill jag inte avslöja förrän Lena själv har berättat om namnen för kullen), så vi är i desperat behov av att få hjälp med att komma på ett passande namn till lilltösen! Vill gärna ha ett namn som "passar ihop" med Perla på något sätt, och som så klart ligger bra i munnen. Sedan är jag ju dessutom lite fjantig med det här med namnmytologi; jag har fått en känsla av (fast jag EGENTLIGEN fattar att det inte kan vara så) att det namnet står för smittar av sig på individen - Perla är ju exempelvis en riktig pärla! Så detta vill jag helst också ha med i namnet.

 

Namnförslag som GENAST röstades ner av övriga familjemedlemmar är Lycka (tyckte jag var helfint!), Krocus och Myrra. Så snälla, snälla, snälla; KOM MED FÖRSLAG!!!


 


 

Och sist, men inte minst: Välkommen till familjen "Lilla Blå"!!!



Kommentarer
Postat av: Amanda

Grattis! Vad spännande och roligt att det blir av :) Och SÅ HIMLA SÖT, man blir ju sugen på att skaffa sig en egen liten.



Om jag ska slänga mig in i namndebatten så håller jag faktiskt med din familj, men jag kan verkligen

förstå din goda tanke bakom namnet ;)

Hoppas att allt är bra!

Kram Amanda

2011-03-08 @ 21:02:23
Postat av: Egen kommentar

Hmm, tydligen får jag acceptera omvärldens ogillande av mina så briljanta namn... ;-) Men vad ska hon heta då? Jättesvårt!



Kram från Carin!

2011-03-08 @ 21:11:24
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Lisa

Pingla! :)

2011-03-08 @ 22:20:55
Postat av: Marie Sandberg

Så då säger jag än en gång STORT GRATTIS till nya familjemedlemmen som flyttar hem inom kort:-))).

Ni förstår vad blåbären kommer ha roligt tillsammans!

Min idé: "Pralin"

Perla och Pralin är fint tillsammans:-)

Och hon blir säkert en riktig liten pralin den lilla tösen:-).

Kramar i massor och pussar till Perla som snart blir storasyrra:-)

Marie och Whippetligan

2011-03-08 @ 22:29:59
URL: http://mibisans.se
Postat av: Olga Sandlund

Så rasande roligt att ni ska ha en whippet till och dessutom en helblå till!! Perla blir nog konfunderad någon minut eller två när det kommer en liten kompis. Inte så olik Perla är hon den nya lilla … ja vad ska hon heta? KLARA kanske? Lite för likt Perla. PEANUT för du vet väl att whippet är som jordnötter – tar man en så vill man ha en till. GRACE, GRACY, GRACIELLA, PRINCESS, ANGEL, PUMA, LILJA. Ingen helt tråkig sysselsättning att söka namn till en lite sötnos. Lycka till med namngivningen! Hälsningar Tantolga

2011-03-08 @ 22:32:02
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Katarina Uggla

NAMNFÖRSLAG är vi proffs på i vår familj!! Ska konferera med mina barn när de kommer hem från skolan! Lilla blå är vansinnigt söt och jag kan avslöja att även vi har en liten till på gång... Fast det dröjer ett tag till, suck. Stort grattis till er, det är så härligt att se vinthundar leka med varandra!!

Kram Nina och en något avundsjuk Scilla...

2011-03-09 @ 11:28:36
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Cissi

Kan hon inte heta Lilla Blå?!! Det är ju supergulligt ju :)

2011-03-09 @ 15:09:18
Postat av: Egen kommentar

Hmm, ja flera av dessa förslag är riktigt bra, men familjen (läs sambon) är SYNNERLIGEN svårflirtad... Jag försökte även med Ruby idag (rubiner och pärlor ni vet), men inte heller det föll i god jord...



Näe Katarina, nu ställer jag mitt hopp till dig och din familj - vi behöver verkligen er namnkompetens!!!



Kram till er alla från Carin och Perla!

2011-03-09 @ 19:55:22
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Marie S igen

"Karlar" säger jag bara (skratt).......

Pebbles, Peggy, Tösen, Queen, Tootsie, Scarlet, Pricilla, Pillan, Princess, Pomperipossa......

Lova att berätta så fort ni har döpt godingen:-)

Kramar Marie

2011-03-09 @ 21:30:10
URL: http://mibisans.se
Postat av: Olga Sandlund

Ok det här blir spännande med namnet och det är värt att tänka igenom noga så det känns bra. Här kommer ett förslag till om ni förväntar er en smart hund – Chess eller Chessie, Chessy.



I övrigt fortsatt lycka till! Tantolga

2011-03-09 @ 23:16:54
URL: http://tantolga.blogspot.com/
Postat av: Katarina Uggla

Här kommer så hela familjen Ugglas namnförslag;

- prinsessmatten tycker att hon ska heta Lillan

- lillhusse är på skojfriskt humör idag och föreslår därför Perkele

- tonårshussen kan tyvärr inte tala då Scilla pussas mycket intensivt just nu...

- katten Stålis föreslår Mellanmålet

- själv erbjuder jag er att få ta del av ett av mina absoluta favoritnamn, förr eller senare kommer jag att ha en hund med det här namnet. Vi bor ju en bit ifrån varandra så risken för förväxling av hund torde vara liten... En liten stjärna som lilla blå borde ju få heta just det- stjärna- alltså är förslaget STELLA!! Jag tycker att Stella och Perla låter snyggt ihop oxå!! Voila!!



Tack och godnatt! Fam Uggla och Scilla

2011-03-10 @ 20:04:45
URL: http://misscurlysue.blogg.se/
Postat av: Egen kommentar

Vilken fantastisk support från alla! Helt otroligt vilket engagemang! Och nu ska ni får höra något riktigt konstigt: cirka 30 minuter innan Nina postat kommentaren med sitt namnförslag Stella kom jag själv att tänka på detta namn, av precis samma anledning, det vill säga betydelsen...



Faktum är att vi nu har fått ihop en del riktigt bra och fina namn att välja mellan, i och med all hjälp vi nu fått - jag återkommer så fort beslutet är fattat... ;-)



Tack-kramar till alla!!!

2011-03-10 @ 21:53:07
URL: http://springpearl.blogg.se/
Postat av: Anonym

Neela betyder blå.

Aimée betyder älskad.

Lulu betyder pärla.

2011-03-11 @ 00:01:18
Postat av: Cissi

Jag har ju då inga egna alternativ att komma med, så jag nöjer mig med att gilla andras :) Men hallå, STELLA är väl jättebra tillsammans med PERLA, och nu kom jag även på att Nova är ett fint namn som passar ihop.

2011-03-11 @ 12:07:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0